66ad4cf848

 

 

Nyttige stoffer i sjøpølser

 

Sjøpølser inneholder mange essensielle vitaminer, mineraler og antioksidanter, som er viktige for helsen vår. De er svært proteinrike, og har et veldig lavt fettinnhold. Hovedproteinet er kollagen, som inneholder en stor mengde av aminosyren Glysin, et kortkjedet peptid. Kortkjedede fiskepeptider har i flere studier vist seg å redusere blodsukkernivået etter måltider, redusere fastende blodsukker, redusere kolesterolet, og forbedre insulinfunksjonen.

 

 

 

 

Aminosyrer/Fettsyrer

Sjøpølser har en stor mengde av de vanlige aminosyrene (opptil18 av 20), med nevnte Glycin som hovedvekt. Den er også veldig rik på den viktige Omega 3-fettsyren. Menneskekroppen produserer ikke dette selv, så vi må få det gjennom mat (marin) eller kosttilskudd. De viktigste av disse Omega 3-syrene er EPA og DHA, som bidrar til å opprettholde et normalt blodtrykk og normal hjerne- og hjertefunksjon.
 

 

 

Antioksidanter

Antioksidanter er forbindelser som minimerer effekten av frie radikaler som antas å forårsake skade på celler i kroppen. Sjøpølser er rike på antioksidanter og polyfenoler (mikronæringsstoffer fra plantebasert mat), som kan ha gunstig innvirkning på betennelsestilstander i kroppen.
 

 

 

Kondroitinsulfat

Sjøpølser har høye nivåer av dette, en vanlig tilsetning i kosttilskudd, ofte brukt sammen med glukosamin (også i sjøpølsen) for å redusere smerte og bedre funksjonen hos de som lider av artrose
 

 

 

Magnesium

Sjøpølser inneholder mye magnesium, som er bra for beinhelsen. Noen studier har vist at magnesium også kan hjelpe mot angst.
 

Kollagen

Kollagen er kjent for å ha en rekke helsemessige fordeler og er viktig for ledd, sener, muskler, magefunksjon, redusere inflammasjon, med mere. I tillegg er kollagen viktig for å bevare smidigheten i huden, samt at det styrker negler og hårvekst.
.

 

 

Sink

Sink er et spormineral, noe som betyr at kroppen bare trenger små mengder. Det er en viktig aktør i dannelsen av DNA, vekst av celler, bygging av proteiner, helbredelse av skadet vev, samt at det bidrar til et godt immunforsvar
 

 

 

Kalsium

En annen svært viktig beinhelsekomponent, kalsium, hjelper også hjertet og musklene til å fungere ordentlig. Noen undersøkelser har antydet en sammenheng mellom kalsium og sykdomsforebygging.
 

 

 

Jern

Jern er en viktig komponent i hemoglobin, en type protein i røde blodceller som frakter oksygen fra lungene til alle deler av kroppen. Uten nok jern er det ikke nok røde blodceller til å transportere oksygen, noe som fører til tretthet.
 

 

 

Vitamin A
Dette vitaminet påvirker nesten alle aspekter av helsen din, inkludert hjerte- og nyrefunksjon, hjernehelse, hud, lunger og syn, pluss at det har en gunstig effekt på immunsystemet

 

Vitamin B2
Vitamin B2, også kjent som riboflavin, er en annen viktig energileverandør i kroppen din. Vitamin B2 hjelper deg med å bryte ned karbohydrater, fett og proteiner og omdanne dem til nyttig energi. Det er også avgjørende for kroppens evne til å absorbere oksygen

 

Vitamin B3
Vitamin B3, Niacin har mange helsemessige fordeler. Det kan bidra til å opprettholde sunn hjertefunksjon, og det kan også redusere følelsen av leddsmerter eller stivhet relatert til leddgikt. I tillegg har vitamin B3 vist seg å ha gunstig innvirkning på kognitiv helse.

 

Vitamin D
Vitamin D fremmer opptak av kalsium i tarmen, og bidrar til å forhindre ufrivillige kramper og spasmer fra muskulære sammentrekninger.  Det er også nødvendig for beinvekst og ombygging. Uten tilstrekkelig vitamin D kan bein bli tynne, sprø eller misformede. Mangel på D vitamin kan føre til rakitt hos barn og osteomalasi hos voksne. Sammen med kalsium bidrar vitamin D også til å beskytte eldre voksne mot osteoporose.

 
 

Jod
På grunn av sin viktige rolle i utviklingen hos foster og spedbarn, samt produksjon av skjoldbruskkjertelhormon, er jod et kritisk næringsstoff for riktig helse i alle livsstadier. Denne delen fokuserer på fire områder av biomedisinsk forskning som undersøker jods rolle i helse og sykdom: foster- og spedbarnsutvikling, kognitiv funksjon i barndommen, fibrocystisk brystsykdom og strålingsindusert skjoldbruskkjertelkreft.

.

Bra for helse og skjønnhet

 

  • Sjøpølse har et usedvanlig høyt innhold av viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger. Den er veldig rik på protein, og spesielt kollagen.
 
  • Kollagentilskudd er forbundet med flere helsemessige fordeler og svært få kjente risikoer. Det kan øke muskelmassen, forhindre bentap og lindre leddsmerter. Den kan også forbedre hudhelsen ved å redusere rynker og tørrhet. Det er et godt kosttilskudd for idrettsutøvere, da kollagenet har en gunstig effekt på muskelrestitusjonen etter trening, og den antioksidative aktiviteten er viktig for å opprettholde muskelintegriteten.

 

  • Ulike studier har vist at næringsstoffene i sjøpølse kan regulere immunforsvaret og forbedre sykdomsresistens. De har også anti-inflammatoriske effekter og kan forsinke muskelaldring og forhindre åreforkalkning og trombose.

Fakta om sjøpølser og kosthold:

  • Mange livsstilssykdommer i den vestlige verden er relatert til kosthold. Mye bearbeidet mat, og alt for lite inntak av sjømat fører til mangel på nødvendige vitaminer og mineraler, og ubalanse med tanke på fettsyrenivået i kroppen.
 
  • Denne ubalansen kan påvirke flere sykdommer, inkludert hjerte- og karsykdommer, og er også en kjent årsak til fedme. De fleste får i seg nok Omega 6 gjennom et vanlig kosthold, men alt for lite Omega 3.
 
  • Sjøpølse har et høyt innhold av Omega 3, et lavt innhold av Omega 6, og er ellers svært proteinrikt og fettfattig. Den inneholder antioksidanter, og flere andre viktige vitaminer og mineraler. Derfor kan den brukes i kosttilskudd uten å tilføre kunstige næringsstoffer.
 
  • I tillegg til proteiner og gunstige fettsyrer inneholder sjøpølse også flere nødvendige vitaminer og mineraler.